Proč jsem se stal vegetariánem?

27. dubna 2006 v 20:56 | neznámý |  Články
Proč jsem se stal vegetariánem?
Nyní nám několik vegetariánů poví, proč přešli od pojídání masa k vegetariánství. Důvodů je mnoho, některé jsou etické nebo náboženské, jiné politické, ale pro všechny společné je přesvědčení, které nemůže ponechat žádného čtenáře lhostejným a netečným.
Melanie Safka, zpěvačka: V Missouri jsem napsala jednu píseň. Měla jsem volno a chtěla jsem jít do přírody; to nebylo tak obtížné, neboť Missouri je příroda. Vyšla jsem před dům, kde jsem uviděla obrovskou krávu a řekla jsem: ,,Ó múú, víš nebo nevíš, že nejím krávy? `` Kráva neřekla nic, kromě: ,,MMMMélanie! `` Já jsem tedy napsala tuto píseň a napsala jsem ji opravdu pro všechny krávy:
Přemýšlela jsem o tom, jak by to správně mělo být - já budu jíst rostliny a ovoce stromů, a budu žít ze zeleniny a ze semínek, ale nechci jíst zvířata, neboť zvířata nejí mne. Nejím zvířata, protože je mám ráda, rozumíš? Nejím zvířata, protože nechci mít v sobě nic mrtvého. Trochu domácího chleba, trochu hrozinek a sýr, já jím pouze rostliny a ovoce stromů, jím jenom zeleninu a semínka, ale nechci jíst zvířata, neboť zvířata nejí mne.
(volný překlad)
Edgar Kupfer-Kobertwitz, autor knihy ,,Musíme zabíjet, abychom žili? ``: Nejím žádná zvířata, protože se nechci živit utrpením a smrtí jiných bytostí. Proč bych já, člověk tak šťastný, když není pronásledován, pronásledoval nebo dovolil pronásledovat jiné bytosti? Proč bych já, člověk tak šťastný, když není vězněn, věznil nebo kvůli sobě nechal věznit jiné bytosti? Proč bych já, člověk tak šťastný, když ho nikdo netrýzní, trýznil nebo nechal trýznit jiné bytosti? Proč bych já, člověk tak šťastný, když není zraňován nebo zabíjen, zraňoval nebo zabíjel jiné bytosti nebo je kvůli sobě nechal zraňovat či zabíjet?
Lilian Lundebergová, malířka: Bylo pro mě těžké pokračovat v jedení masa, když jsem přečetla úvahu, kterou napsal dánský kosmolog Martinus. Zde je citát: ,,Velký rozdíl mezi masožravým zvířetem a člověkem pojídajícím maso je v tom, že požívání masa je pro zvíře životní nezbytnost, což naprosto neplatí pro člověka. Právě proto také existuje páté přikázání - ,Nezabiješ. `` Toto přikázání platí pro takové bytosti, pro něž zabíjení není životní nutností, tj. které nejsou masožravci od přírody. Zabíjet jiné bytosti, aniž by to bylo nutné pro vlastní potřebu, je ďábelské jednání, hluboko pod etickou úrovní, která přísluší vyšším náboženským formám. Takové jednání poukazuje na naprosto ďábelské vědomí. `` Není snad člověka, který by se po důkladném přečtení těchto řádků překonal a vložil do úst i nejmenší ždibek masa.
Mats Olausson, student: Vegetariánem jsem se stal, když jsem začal studovat východní filozofii. K novému způsobu myšlení mě přinutila základní myšlenka, že veškerý život je posvátný, protože je to jiskra božského života. Mé teoretické znalosti jsem prakticky uplatnil, když jsem se dostal do styku s Haré Kršna hnutím. Důsledek se projevil nejen v tom, že jsem vegetarián, ale že se při všech činnostech, které dělám, snažím poškodit živé bytosti pokud možno co nejméně.
Ted Gardestad, hudebník: Vždycky jsem měl rád zvířata, a proto jsem považoval pojídání masa za pokrytectví. Myslím si, že všichni lidé mají podobné myšlenky, ale že se je naučili zapudit. Jen si představte, jak začnou reagovat, když se začne mluvit o tom, co to ve skutečnosti leží na talíři.
Eva Ramsoniusová, učitelka: Ráda bych věděla, proč se po nás vegetariánech požaduje motivace pro naše vegetariánství. Zeptáme-li se stejným způsobem lidí, kteří jedí maso, nemají obvykle žádnou promyšlenou odpověď. Mnozí si neuvědomují následky pojídání masa, např. zatížení pro zdravotnictví nebo náš příspěvek k hladu a podvýživě v rozvojových zemích díky našemu ,,proteinovému imperialismu``. Lidé, kteří jedí maso, jsou vlastně kanibalové. Protein, který lidé v rozvojových zemích potřebují, aby neumřeli hlady, jde totiž často k výkrmu zvířat určených na porážku v průmyslových státech. Málokdo si je vědom těchto skutečností, ale na druhé straně jsou mnozí poučeni, a přesto svým pojídáním masa podporují zabíjení zvířat se všemi důsledky. Nikdy se nemohu spoléhat na politika, který v jednom okamžiku říká, že solidarizuje s lidem třetího světa a v příštím okamžiku strká do úst krvavý biftek.
Karin Ogrenová, zdravotní sestra: Říkají nám, že jíst maso je přirozené, že je to jistěže kruté, že je hrozné, když je nutno zabíjet a trápit nevinná zvířata pouze pro uspokojení chuťových počitků jazyka, ale že zákon přírody je tvrdý, silný přežívá na úkor slabšího. Ale nestojíš snad ty a já nad takovým zvířecím jednáním? My jsme přece přese všechno ,,korunou tvorstva``. Neměli bychom tedy stát vysoko nad tímto surovým vražděním, které dnes vyrostlo v miliardový průmysl, jenom aby uspokojilo nacpaná břicha a prkenice velkých pánů? Nedám se nachytat na jejich propagandu, která mě vede pouze zpátky na zvířecí úroveň. Chci být důstojný člověk s jasným myšlením a vysokou morálkou. Proto se neživím mrtvými těly jiných tvorů. Zvířata zde nejsou kvůli nám. Nejsou zde, abychom je mrzačili, mleli nebo opékali jejich části na pánvích. Jsou zde, aby stvoření doplnili k dokonalosti. Zvířata mají svou vlastní funkci, svou suverenitu a vůbec stejné právo na život jako ty nebo já.
Jan Haraldsson, poručík: Stal jsem se vegetariánem, když jsem si uvědomil tyto skutečnosti:
- Bůh stvořil dokonalý svět, kde každý druh má svůj význam v řetězci výživy. Pokud k tomu nepřihlížíme a přetrhneme řetězec tím, že se živíme potravou, která není určena pro nás, rovnováha v přírodě se poruší.
- Bůh stanovil zeleninu, ovoce a mléčné produkty jako potravu pro člověka.
- Při porážce zvířata vylučují adrenalin. Když jíme maso, požíváme tedy současně také tento adrenalin, následkem čehož jsme agresivní vůči svému okolí.
- Když jíme maso, potřebujeme denně spát o 1 až 2 hodiny déle, vzhledem k těžké práci potřebné k zažití potravy.
- Jaký je rozdíl mezi mrtvým zvířetem a mrtvým člověkem? Obojí je mrtvola a jako taková je nečistá a za potravu se nehodí.
Jogindra dás, mnich: Stal jsem se vegetariánem na začátku sedmdesátých let v USA. V té době se právě začal probouzet zájem o jógu a duchovní život (díky Haré Kršna hnutí pod vedením Bhaktivédanty Swamiho Prabhupády). Jaká úleva! Odstoupit od nepřirozené stravy - masa, ryb a vajec - je velký pokrok kupředu, pokud se týká osvobození se od toho, co nás váže k hmotnému životu. V tomto stadiu může člověk rozvíjet duchovní vlastnosti, jako např. nenásilí, prostotu a milosrdenství. Zamysleme se také nad tím, odkud přicházejí naše potraviny - buď z jatek, nebo z pole. Sotva kdo by se obtěžoval tím, že by sám zabil nějaké zvíře, když má dostatečný přístup k mléku, zelenině a ovoci. Ze začátku byli moji rodiče znepokojeni, že budu nemocný a slabý, když nebudu jíst maso, ale brzy bylo zřejmé, že jsem byl po vegetariánské stravě zdravější a silnější. Že moje tělo mnohem lépe prospívalo na mém vegetariánství, však nebylo to nejdůležitější. Byla to skutečnost, že jsem byl schopen snadněji chápat vztah mezi všemi živými tvory. Bez ohledu na to, zda se jedná o lidi, zvířata nebo rostliny, jsou všechny živé bytosti v podstatě stejné, věčné živoucí duše, které jsou v daném okamžiku zahaleny do různých těl. Toto musíme pochopit, abychom mohli pozvednout lidskou společnost na skutečně civilizovanou životní úroveň.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 svat svat | 17. srpna 2007 v 12:01 | Reagovat

Je to skvělé jísti a uvědomovat si při té příležitosti co jím, což mi jako vegetariánu nečíní problémy. Vzpomenout občas na lidi, kteří ani tuto možnost nemají a vzdát jim holt myšlenkou sounáležitosti. Mějte se smějte a jezte zdravě. zatal

2 vishnu vishnu | E-mail | 31. prosince 2007 v 15:01 | Reagovat

potvrzuji. Při jezení vegetariánských a veganských jídel se v mém těle rozhostí klid,  pohoda- Vím, že je to téím vědomím, že nejím jídlo, kvůli němuž muselo zemřít nevinné zvíře.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama