FILOSOFIE VEGETARIÁNSTVÍ

27. dubna 2006 v 22:26 | Ing. Richard J. Barták, CSc: |  Filosofie
FILOSOFIE VEGETARIÁNSTVÍ
Literatura stará několik tisíc let (Bible, Ovidius - Proměny, Védy) dokazuje, že myšlenka vyhýbání se úmyslnému zabíjení není nijak nová. I novější autoři se vyjadřují v tomto smyslu kladně (V. Hugo, G. B. Shaw, G. Toynbee, I. B. Singer, M. Kundera a mnozí další.).
Principů, proč býti vegetariánem, je více - jsou to hlediska zdravotní, etická i estetická, ekonomická, politická, environmentální, i duchovní a náboženská.
Zásadně se vegetariáni dělí na dvě veliké skupiny - vegetariány egoistické a vegetariány altruistické. První jsou hlavně přesvědčeni, že vegetariánstvím, jako velmi vhodnou dietou prospívají svému organismu, zdraví a dlouhověkosti (a mají zajisté pravdu). Altruistickým vegetariánům nesejde tolik na vlastním zdraví, ale snaží se vyhnouti vraždění (a to i zprostředkovanému) v zájmu obětí, domnívajíce se také, že mohou přispěti ke snížení agresivity lidí, která často směřuje k vraždění sebe samých. Obvykle jde o zabíjení organismů s nervovou soustavou podobnou naší, o nichž víme, že cítí bolest a jsou schopny i psychického vnímání. Nejde tedy pouze o živočichy teplokrevné (požívání ryb v dietě není vegetariánstvím, leč formou postní stravy), což vše se ovšem týká pouze lakto-ovo-vegetariánů, požívajících zvířecí produkty.
Vegani (také "striktní vegetariáni") však nepožívají ani zvířecí produkty (a nepoužívají je ani k účelům ošacení, či k účelům technickým) a mají tedy svou filosofii důslednější, neboť za stravou vegetariánů je stále zprostředkovaná vražda již nedojící dojnice a nesnášející nosnice.
Racionálně uvažující vegetariáni a vegani ovšem nesouhlasí s různými projevy asketismu (obvykle náboženského), stravovacími filosofiemi nevědeckými (makrobiotika) apod.
Frutariáni (také "fruktariáni") pak požívají stravu složenou pouze ze semen a plodů.
Všechny tři jmenované skupiny pak se ještě vyskytují s předponou "bio-", což jsou lidé, požívající příslušnou dietu bez tepelné úpravy.
Různé formy "semi-", "pesco-", "demi-", či "polo-" vegetariánství jsou názvy vymyšlené pro nedůslednost a vlastně podvod. Nelze býti částečným vegetariánem, stejně jako žena nemůže být částečně gravidní. Jde totiž o princip zcela zásadní - vraždit, či nevraždit!
Zdravotní námitky vyslovované proti vegetariánství (nejčastěji - nedostatek esenciálních aminokyselin, příp. vitaminu B 12) mohou mít oprávnění pouze u lidí stravujících se zcela jednostranně (což ovšem nemusí být jen případ vegetariánů, neboť se velmi často nacházejí mezi masožravci se všemi známými negativními zdravotními důsledky - nemoci ischemické, nádorové, dna, nadváha apod.). Esenciální aminokyseliny jsou zcela dostatečně obsaženy v luštěninách, speciálně v sóji (je z tohoto hlediska dokonce o něco lepší než hovězí maso) a vitamin B 12 (pro vegany někdy skutečně jako jediný mírně problematický) je dostatečně tvořen dobře fungující střevní mikroflorou.
Člověk je dle svého chrupu a střeva původní semenožravec, plodožravec a převážně i býložravec. Argument, že i rostliny mají jakési vnímání a důslední altruisté by je tedy neměli "týrat" je správný jen částečně, protože je platný jen pro části rostlin vegetativní (zelené), nikoli již pro části generativní (plody, semena), či zásobní (bulvy, kořeny, hlízy apod.), které, jsouce přírodou určeny k požití vyššími organismy, toto vnímání nemají. Podobně lakto-ovo-vegetariánům nevadí vejce (protiargument: zárodek života), nemající nervovou soustavu, která je časovou i vývojovou hranicí přijatelnosti vegetariánské diety.
Kapitola o týrání zvířat (zvláště v jejich dnešních "velkochovech") jako jeden z podstatných důvodů vegetariánství, byla zmíněna jenom okrajově, neboť je tak obšírná, že může být použita jako námět pro samostatnou přednášku.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Jirka* Jirka* | Web | 9. května 2006 v 12:49 | Reagovat

Několikrát se vracím a čtu na tomto blogu. Je dobré, že má smysl a je veden za určitým účelem. Ale vidím samé články pro a žádný proti, přesněji žádný článek o nevýhodách vegetariánství. Všechno je něčím dobré a něčím špatné, nebylo by dobré tvrdit, že být vegetariánem je bez vyjímek to nejlepší. Dočkám se nějakého článku o problémech vegetariánství? Prosím... Třeba o dopadu vegetariánské stravy na organismus člověka, který sice byl býložravcem, ale už jím hodně dlouho není... Díky

2 Suza Suza | 2. srpna 2006 v 17:42 | Reagovat

Take bych uvitala clanek o tom jake plynou z vegetarianstvi problemy. Jake jim chybi vitaminy kdyz nejedi maso a tak... Jsem asi 10 let vegetarianka a mam docela dost zdravotnich problemu a zajimalo by me jestli je to jen kvuli masu. Zadny obycejny doktor mi na to nedokaze, nebo nechce odpovedet..

Predem dekuji

3 Lukáš Lukáš | E-mail | 13. srpna 2006 v 11:17 | Reagovat

Vše co se týká rizik nejezení masa, najdete zde http://vegetarian.blog.cz/0607/zbytecne-obavy

najdete tam vše na co by jste si měli dávat pozor.

4 Lukáš Lukáš | E-mail | 13. srpna 2006 v 11:19 | Reagovat

Vše co se týká rizik nejezení masa, najdete v rubrice Rizika vegetariánství - veganství.Najdete tam vše na co by jste si měli dávat pozor.

5 Ušáček.Z Ušáček.Z | E-mail | 20. srpna 2006 v 7:07 | Reagovat

Vegetariánství může mít mnoho důvodů,mnoho odvětví,mnoho nadšených zastánců,mnoho tvrdošíjných odpůrců. Přesto všechno ale zůstane vegetariánství a další jeho pokročilé formy nejlepším projevem lásky člověka ke zvířatům, k přírodě a k Bohu.

6 Mr.Smith Mr.Smith | E-mail | 20. září 2006 v 15:57 | Reagovat

Jste pekne jeblí,kdyz si myslíte ze kdyz nejite maso,jste bliz bohu.Treba ja, kdyz si dam poradne mastneho BIG MACa u McDonald`s s poradnou porci salatu,horcici,tatarkou a kecupem,dvojitou porci masa,,, citim se jako v sedmem nebi...Sice se rika:Harre krisna, harre rama, kráva je muj bratr vole... Ale at zije McDonald`s a KFC se vsema jejich sice nezdravyma, ale uzasne dobrýma pochoutkama. DIKY

7 pro Mr. Smith pro Mr. Smith | 12. října 2006 v 22:35 | Reagovat

budu te drzet v kleci, znasilnovat tyci, pak te prevezu na jatka, zabiju a dam si te s poradnou porci salatu, horcici, tatarkou a kecupem...mnam!

8 Ušáček.Z Ušáček.Z | E-mail | 15. října 2006 v 20:07 | Reagovat

My jsme možná jeblí, ale ty se cpeš mrtvolama. Takže dobrou chuť!

9 Jarda Jarda | 8. listopadu 2006 v 19:53 | Reagovat

Jsme jediní tvorové na této planetě, kteří mají možnost vlastním rozumem darovat milost a věřím,že ty tvrďáci jako je např. pro Mr.Smith neví co činí, mě osobně také maso chutná, ale nikdy nepřestanu usilovat o to být vegetariánem, neboť není umění někoho zabít, ale nechat být.Mrzí mě lidská krutost a doufám, že je to jen hloupá póza a taky doufám, že vlastní prožité trápení časem změní náš přístup k životu.

10 adyctu adyctu | E-mail | 18. prosince 2006 v 6:05 | Reagovat

Já jsem 14 let vegetariánem a doufám že se někdy stanu veganem.Když nejim maso a přemýšlím nad tí příjdemi jako kdybych byl volný jako kdybych nebyl hříšný a mám radost že nemusim si něco vyčítat z toho že bych někoho zabil.

11 dfg dfg | 7. února 2007 v 13:25 | Reagovat

to je tata

12 Pox Pox | 17. dubna 2007 v 18:15 | Reagovat

Chcete chcípnout hlady? Pochopte, že tim, že nebudete žrát maso ničemu nepomůžete...

13 Tereza Tereza | E-mail | Web | 27. dubna 2007 v 2:09 | Reagovat

Pox: hlady rozhodne nechcipeme;-) Cemu pomuzes ty, kdyz ho budes jist?

14 daniela daniela | E-mail | 17. října 2007 v 18:56 | Reagovat

Jenom jeden clovek kdo neji maso, pomuze 3000 zvirata ROCNE. Myslis ze to nic neni???

15 Markéta Markéta | Web | 25. října 2007 v 19:01 | Reagovat

Máš super blog!!! Snad se ti "masožravci", po přečtení, chytnou za jejich vepřvé hlavy... :o)

16 JRman JRman | 31. října 2007 v 22:02 | Reagovat

Jj mas moc super blog. I panove politici by se tady mohli neco priucit. Kuprikladu jak lepe a rodostneji manipulovat. Asi to ani nedelas schvalne, ale po tom co jsem si tady prohlid par stranek, jsem opravdu s jistotou mohl rict co se skryva pod odkazem "rizika vegetarianstvi".

Za dalsi, docela me pobavi jak si tady kazdej chudinka vegetarian stezuje, casto bezpredmetne, na to jak je mu nadavano, ublizovano, krivdeno a jinak po psychicke strance skozeno. Pokud jsem si ovsem ja vsiml, tak, ve velke vetsine, pripadu tady neni nadavano na jeho osobu, ale na vegetarianstvi. A tomu kdo ma chut mi zacit rikat, ze sam proti "masozravcum"(btw. nemate pocit ze by to mohlo nekoho urazet?) nic nema a at mu teda nenadavaji a neurazeji ho, kdyz on to taky nedela, tomu necht slouzi treba marketin prispevek jako vzor o tom jak se zdejsi vegetariani s oblibou chovaji(kdyz uz pominu, ze v podstate celej blog je zalozen na tom, ze nevegetariani jsou "vrazi" "bestie" a "zrudy")

17 JRman JRman | 31. října 2007 v 22:16 | Reagovat

Pokud mi me skromne znalosti biologie nelzou, pak bylozravec ma obecny dentalni vzorec IPM, kdezto clovek ma ICPM a to nejsou jedine rozdily. No to je vcelku jedno proste jestlize mi nekdo chce tvrdit, ze clovek je bylozravcem, tak at mi to dokaze. Ostatne nam pribuzna vetev,primati, maji chrup v podstate shodny s nami a rozhodne to nejsou bylozravci.

18 usacek usacek | E-mail | 7. listopadu 2007 v 22:35 | Reagovat

JRmane,  máš naprostou pravdu. Člověk není býložravec a není ani primát. Primáti jsou všežravci, ale převážnou část jejich jídelníčku tvoří ovoce a semena. Otázka zní, jaký dentální vzorec mají opice,když nejsou ani člověk ani býložravec.   Opakuji člověk není býložravec. Můůůůůůůůůůůůůůůůůůůůů:-)

19 JRman JRman | 10. listopadu 2007 v 22:41 | Reagovat

Tak dentalni vzorec primatu si jiste najdes a jak zjistis je shodny .. max. se lisi v poctu jednotlivych zubu.. Taktez si muzes najit ze jisty simpanz rodu bonobo, ktery je pravdepodobne schopen abstraktniho uvazovani, je po delfinovi,dalsi relativne inteligentni zvire, jedinym tvorem ktery zabiji i ciste pro radost.. A take jeho potrava se jiz z jedne tretiny (myslim) skalada ze bilkovin, aminokyselin a dalsich prokazatelne masnych casti.Taktez ti myslim uz nekdy nekdo rikal ze z prapredku primatu se vyvinula australopitekus prechodem do savan a trvalo mu to x-set tisic let, homo habilis se vyvinul za podstatne kratsi cas, atd.. A hadej proc.. Je dokazano ze kdyby se nesesly tri zakladni jevy, tj. vzprimeni,adaptace na nove prostredi a POJIDANI ZDECHLIN A POZDEJSI LOVENI, nedoslo by k vyvinu sede kury mozkove a jejimu brazdeni..

20 usacek usacek | E-mail | 11. listopadu 2007 v 0:13 | Reagovat

Děkuji za odbornou přednášku. Ale věz, že ze mě masajedlíka neudělá. Je to asi tím, že mám s primáty shodný jen ten dentální vzorec.

21 JRman JRman | 1. prosince 2007 v 10:28 | Reagovat

to usacek:

...a 93%(nebo ze by to bylo 97%?) geneticke vybavy...

No to samozrejme neudela, to vim uz dost dlouho, ale jestlize si tohle obe strany pripusti pak je tenhle blog zbytecny...

22 vishnu vishnu | E-mail | 1. prosince 2007 v 23:20 | Reagovat

To však neznamená, že mám šplhat po stromech, věšet se za jednu ruku, vydávat skřeky , trhat trsy banánů a baštit červy a brouky. Víš, že lékaři transplantují lidem kůži s prasat, protože i s těmito zvířaty má člověk hodně shodných genetických znaků? Prostě ti chci naznačit, že mi nepřipadá příliš šťastné vysvětlovat závislost na chuti k masu srovnáváním člověka se zvířaty. Je pravda, že lidé a zvířata jsou živočichové z masa, kostí, šlach a krve. To však neznamená, že je člověk zvíře a naopak zvíře člověk. Samozřejmě mi napíšeš, že zvířata zabíjí také. To je pravda, ale člověk zabíjí zvířata ne pro udržení rovnováhy v přírodě, ale pro to, aby ukoljil svůj nenasytný žaludek. Trochu tvrdé, že? Ale uvědom si, co pro své nasycení a nakrmení svých mláďat musí udělat šelmy? Kolik musí vyvinout síly, rychlosti, trpělivosti, odvahy a ale také odříkání, když vybranou kořist nedohoní! A co pro kilo masa nebo uzenin nebo sáček želatinových bonbonů musíš udělat třeba ty? A dokážeš to stejné, co zvířecí predátor? A jsi schopný sníst mrtvého holuba(  to dělají ve zvířecí říši mrchožrouti) .

23 JRman JRman | 7. prosince 2007 v 1:00 | Reagovat

ted na chvili vynecham jezeni a nejezeni masa..

Za prve: Muzes tu nekde najit muj prispevek a neni tu sam, ve kterem rikam ze je neco jineho nutnost a neco jineho potreba.

Z druhe: Vazne si myslis ze predator si takhle jde po ty savane a rika si neco ve smyslu:"dneska musim zachovat rovnovahu na zemi"

Za treti: Tvrde? Ne..

Za ctvrte: Vis co by s tebou udelal lev behem par minut? A vis pro jsme se ze snadne koristi vypracovali az tam kde jsme dneska, protoze jsme se naucili myslet, a krome spousty uzitecnych veci, jako treba atomovky, globalniho oteplovani a blbcu, nam to prineslo i par pozitivnich veci jako treba nastroje kterymi kompenzujeme rozdil sil mezi nami a zviraty.

za pate:Ano o prasatech vim a proto si vzdycky kdyz jim veprove predstavuju nekoho kdo mi strasne pije krev:-D ale ne vazne na nekterych lidech je to i videt ze jsme si s prasaty a svïnemi velmi podobni.

A za seste:

ty nesnis mrtveho holuba? Ja klidne jo, vezmu ho domu a udelam si ho na kmine, to je zas o tech nastrojich. -a v realu taky o vybave, kterou nam priroda nadelila-

A do zaveru bych chtel rici ze by mi nic neudelalo vetsi radost kdybch se spolu s celymi(nebo i necelymi) sesti miliardami mohl vratit na stromy, alespon bychom prestali nachvili prirodu zatezovat svou blbosti a ona by se mozna vzpomatovala.. ;-)

24 JRman JRman | 7. prosince 2007 v 1:01 | Reagovat

oprava v prvni radce jsem se prespal, ma tam byt: neco jineho je potreba a neco jineho je luxus.

25 vishnu vishnu | E-mail | 7. prosince 2007 v 9:11 | Reagovat

Já si nemyslím, že lev, tygr, medvěd, orel nebo jakýkoliv jiný predátor jde lovit s myšlenkou, že zachová rovnováhu v přírodě. On jedná instinktivně. Tak to je v přírodě zařízeno. Jistě se o přírodu zajímáš, a tak určitě je ti známo, že predátoři loví a zabíjí jen ta zvířtata, která nemocná, slabá s minimální šancí přežít a produkovat své potomky.

Zcela dobřesi dokážu představit, co by se mnou udělal lev(pokud by nebyl právě dobře najedený, protože, jak jistě víš, zvířata jí pouze tehdy, když jsou hladová. Ne jako my, lidičky, že baštíme kolikkrát jen tak z plezíru).

S těmi nástroji jsi mě pravděpodobně nepochopil. Já tím nechtěla zpochybnit význam výroby nástrojů pro fyzický a mentální rozvoj člověka. Chtěla jsem jen znázornit, že člověk odedávna není přirozený lovec nobo možná je, ale nemá ty samé, přírodou(Bohem) darované fyzické možnosti jako predátoři. Takže, pokud člověk chce zabít nějaké zvíře, musí (vyjma zašlápnutí hmyzu nebo zaplácnutí mouchy,komára) určitý nástroj-zbraň POUŽÍT!

Máš pravdu, že my lidé svým chováním a někdy i vzhledem se určitým zvířatům podobáme:-). Ale znovu připomínám, že přes tuto občasnou podobnost člověk zůstává člověkem a zvíře zvířetem.

Milý JRmane, po tepelné úpravě je člověk schopný sníst téměř cokoliv, tedy i mrtvého holuba.V předešlém příspěvku jsem měla na mysli holuba mrtvého a tepelně neupraveného.

Návrat na stromy už zřejmě možný nebude, takže ti nezbyde nic jiného sdílet život na zemi spolu s těmi (ne)celými 6 miliardami lidí i s jejich všemi chybami a chybujícím chováním.:-)

26 JRman JRman | 11. prosince 2007 v 20:19 | Reagovat

No oni ti predatori nemaji na vyber, a lovi a zabijeji jakakoliv zvirata, jenomze vetsinou je nejsnazsi chytit ty zranena, nemocna.. atd. to je tak zvany prirodni vyber.Ten se nam chytrakum povedlo prelstit a jednou to bude stat civilizaci zivot. A o tom co delaji a nedelaji predatori vcelku vynechame rekl bych ze toho oba vime dost.

jenom jeste jedna vec, mozna ze se pletu ale tipnul bych ze mas doma nejaky kozeny vyrobek, nejakou kosmetiku u ktere pri nejmensim nevis jak byla testovana atd. jestli ano tak te to slechti a pak take uznavam, ze tve vegetarianstvi je pouze dalsim rozumnym krokem k ochrane zvirat a ze mas v tomto ohledu pravdu... Tim chci jen naznacit ze vegetarianstvi muze byt treba zpusobem ochrany zvirat, ale rekl bych ze by mel byt az poslednim stunem...

27 vishnu vishnu | E-mail | 12. prosince 2007 v 14:38 | Reagovat

Milý JRmane,  nemyslím si, že vegetariánství jako způsob ochrany zvířat by měl být až posledním stupněm. Určitě vycítíš, že důvody k tomuto stylu stravování a stylu životního vůbec jsou i jiné. Ale o nich se zmiňovat nechci.  Pokud jde o ty kožené výrobky a kosmetiku,  fakt doma nic nemám. To bych byla divná vegetariánka, kdybych na jednu straniu se vyhýbala výrobkům ze zabitých zvířat a pak z nich nosila obuv a oblečení.:-)    A kosmetiku nepoužívám, vyjma mýdla,šamponu a zubní pasty   a to vše si kupuji v govinde nebo od svých známých též vegetariánů.  Samozřejmě je možné že v běšžném životě narazím(např.v kadeřnictví na přípravky, které byly testované na zvířatech) ale když mám výběr tak opravdu vybírám. Je to docela piplačka to víš  i "ÉČKA" jsou ze zvířat a je jich moc!  diky a věř, že tě v nejmenším nenutím k vegetariánství.způsobů ochrany zvířat a přírody vůbec je dost.

28 vishnu vishnu | E-mail | 25. prosince 2007 v 15:56 | Reagovat

My vegetariánství obhajovat nemusíme. To spíš ty si nejsi jistý v kramflecích, a tak si dodáváš síly a odvahy trapnými příspěvky.

29 vishnu vishnu | E-mail | 26. prosince 2007 v 21:47 | Reagovat

to chováš obrovskou lásku k sobě samému. tímj nemyslím, že jsi špatný člověk a dle svých zkušeností vím, že nás takzvaně špičkuješ, Nikdo ti nebere tvůj apetit ,

30 vishnu vishnu | E-mail | 28. prosince 2007 v 14:58 | Reagovat

a já už 4 mandarinky, 1 rpohlí namazaný máslem a 2 ředkvičky

31 vishnu vishnu | E-mail | 29. prosince 2007 v 20:53 | Reagovat

si sežral?

32 vishnu vishnu | E-mail | 29. prosince 2007 v 21:54 | Reagovat

pomelo, pomeranč, mandarinka, jahoda, malina, ostružina, švestka, bluma, slíva, hroznové víno, jablko, hruška, meloun, okurka, paprika, zelí, kapusta, mrkev, salát,        pokračování přístě:-)

33 vishnu vishnu | E-mail | 29. prosince 2007 v 22:45 | Reagovat

ale to ne, teď je zima. já si ty dobrůtky dám na krásnou skleněnou mísu a pěkně v teplíčku si na nichbudu pochutnávat.   Na pole a do sadu půjdu až na jaře,

34 vishnu vishnu | E-mail | 30. prosince 2007 v 1:41 | Reagovat

My kytky nejíme a ani si je nenosíme domů do váz. 5ezané kytky ztrácí svou životní sílu. Pro nás Zemička vytvořila celou škálu dobrot. Ale je zbytečné je vyjmenovávar.Kdo ví a zná, tak ví a zná  a pro tebe jako bytost z jiné galaxie je to zbytečné. A pořádně si doma vyvětrej, když máš naplněnou porcelánovou mísu- Ono stačí jaké srágory kydáš do blogu. Už jsem stačila zaznamenat, že tě mají plné zuby i ti co jí maso, ale jsou na jiné úrovni než ty. A nauč se aspoň pravopis, píšeš jak hotentot.

35 vishnu vishnu | E-mail | 30. prosince 2007 v 16:36 | Reagovat

TY SEŠ FAKT ULÍTLEJ.

36 vishnu vishnu | E-mail | 30. prosince 2007 v 17:42 | Reagovat

máš pravdu.pořád jsi člověk- Co budeš mít na silvestrovském stole? tedy kromě alkoholui a kyprých děv?

37 vishnu vishnu | E-mail | 30. prosince 2007 v 17:58 | Reagovat

HMMMMM, já budu chlebíčky s uzeným tofu a olivami,  těstovinový salát s olivami a sýrem cottage a budu lít čajíky. Alkohol nepiju, nepotřebuju, protože nejím maso.

38 vishnu vishnu | E-mail | 30. prosince 2007 v 20:13 | Reagovat

NO JÁ TĚCH SÝRŮ MOC NEMŮŽU. ALE MÁŠ PRAVDU. ŽALUDEK MÁM FAKT SILNÝ. ZATO TY MÁŠ ŽALUDEK JAK ŠIDÍTKO. TO JE TÍM, ŽE JÍŠ TAK JEDNOSTRANNOU STRAVU-

39 vishnu vishnu | E-mail | 30. prosince 2007 v 20:40 | Reagovat

a jím všechny druhu ovoce a zeleniny, brambory, luštěniny, rýži, těstoviny, pečivo, koláče, chleba, zkrátka nepřeberné množství potravin. Jediné, co nejím je maso, uzeniny a všechny výrobky z usmrcených zvířat. Jsem živá bytost a tak odmítám jíst mrtvé bytosti.

40 vishnu vishnu | E-mail | 30. prosince 2007 v 21:19 | Reagovat

ale di prosímtě. dyť mi pořád píšeš jak k masu jíš jenom masa a ostatní potraviny vždy málem vybliješ. A po

41 andilek andilek | E-mail | 3. ledna 2008 v 10:07 | Reagovat

Pro Alinu.  Já to tak taky vidím. A ty jsi prosím vegetariánka?

42 Geniální vlk Geniální vlk | Web | 15. února 2009 v 12:48 | Reagovat

Jsem naštavý... blbečku... ekologie nesmí poškozovat člověka a to jakkoli!

43 alimdula alimdula | 19. července 2009 v 18:25 | Reagovat

[2]: Myslím, že nám vegetariánům nechybí žádné vitamíny, protože si některé vyrobí samo tělo. Alternativou jsou např. mořské řasy, které jsou v sušené podobě v prodeji ve zdravých výživách.

44 Aduš Aduš | 26. srpna 2009 v 18:53 | Reagovat

Akorát lidé,co jí potraviny bez tepelné úpravy mají předponu vita- a né bio-

45 cheap l-arginine cheap l-arginine | E-mail | Web | 30. března 2011 v 14:37 | Reagovat

Great site, I like it...

46 GaySHERYL GaySHERYL | E-mail | Web | 26. července 2011 v 17:36 | Reagovat

If you want to buy a car, you will have to receive the <a href="http://bestfinance-blog.com/topics/home-loans">home loans</a>. Moreover, my sister always uses a secured loan, which occurs to be the most reliable.

47 for for | E-mail | Web | 23. května 2014 v 16:20 | Reagovat

Hello!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama